ابتکار صنعت

آشنایی با انواع جک صندلی اداری

جک صندلی را شاید بتوان عمده‌ترین تفاوت میان صندلی اداری و سایر صندلی‌ها دانست. مکانیزم هایی نظیر بالا و پایین شدن یا تنظیم ارتفاع صندلی و همچنین چرخش ۳۶۰ درجه آن به لطف وجود جک صندلی امکان‌پذیر شده‌اند. در این مطلب از ابتکار صنعت به بررسی این قطعه، انواع و نشانه‌های خرابی آن می‌پردازیم.

صندلی‌های اداری امروزه بسیار مورد استفاده می‌باشند و با ساخته شدن مدل‌های جدید آن کاربردهایی بیشتر اداره‌ها دارد. صندلی‌های اداری طول عمر بالایی دارند ولی یکی از قطعاتی که استحلاک زیادی دارد و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد جک صندلی می‌باشد. اگر شما از صندلی اداری استفاده زیادی دارید آشنایی با انواع جک صندلی اداری می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. آشنایی با انواع جک صندلی اداری باعث می‌شود شما بتوانبد جنس خوب جک را خریداری بکنید و مجبور به هزینه اضافه برای تعویض جک صندلی در کوتاه مدت نباشید.

 

جک‌های صندلی به صورت وکیوم هستند و گاز نیتروزن موجود در آن‌ها با فشار وزن بدن متراکم شده و وقتی دسته جک را نگه دارید، صندلی در پایین‌ترین نقطه ممکن خود قرار می‌گیرد. با برداشتن فشار و نگه داشتن مجدد دسته، میله میانی با فشار گاز به بیرون هدایت شده و صندلی به حالت قبل یعنی بلندترین وضعیت خود برمی‌گردد. میزان تفاوت ارتفاع صندلی در پایین‌ترین و بالاترین حالت خود ارتباط مستقیم با مقدار بالا و پایین شدن جک آن دارد. این مقدار را اصطلاحا کورس جک صندلی می‌گویند.

 

نشانه های خرابی جک صندلی اداری

بسیاری از افرادی که از صندلی اداری استفاده می‌کنند، روزانه ساعات زیادی را به نشستن روی آن سپری می‌کنند. خرابی جک صندلی به عنوان یک قطعه اصلی می‌تواند راحتی این افراد را از بین برده و به خستگی آن‌ها اضافه کند. به‌علاوه در صورت بی‌توجهی به نشانه‌های خرابی امکان بدتر شدن وضعیت صندلی و نهایتا زمین خوردن کاربر وجود دارد.

۱. خالی کردن گاز

از خرابی‌های رایج جک صندلی اداری خالی شدن گاز نیتروژن داخل آن است. در این وضعیت، صندلی در حالتی که روی آن نشسته‌اید پس از مدتی خودبه‌خود پایین می‌رود. توجه داشته باشید این مشکل جک به هیچ‌عنوان قابل تعمیر نیست و در صورت بروز، باید جک تعویض شود.

۲. گشادی قسمت انتهایی پوسته جک

در نتیجه‌ی این خرابی، صندلی شما به اصطلاح لق می‌زند. در صورتی که بدون توجه به این مسئله به استفاده از صندلی ادامه دهید، ممکن است مکانیزم صندلی شما آسیب ببیند.

۳. خرد شدن بلبرینگ یا واشر داخلی

در این مورد نیز مانند مورد قبل، صندلی لق خواهد زد. خبر خوب این‌که این دو خرابی با تعویض پوسته‌ی جک یا اجزای داخلی آن قابل تعمیر هستند