ابتکار صنعت

دلایل خرابی چرخ صندلی های چرخدار چیست؟

چرخ صندلی اداری به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان صندلی چرخدار باید عملکرد مناسبی داشته باشد. خرابی چرخ صندلی چرخدار، حرکت صندلی که یکی از ویژگی‌های مهم آن است دچار مشکل شده و تجربه‌ی کاربری شما با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین، بهتر است در چنین مواقعی، ضمن بررسی علل خرابی، نسبت به تعمیر یا تعویض چرخ اقدام شود.

خرابی چرخ صندلی چرخدار!

بهترین کار برای جلوگیری از خرابی چرخ صندلی، خرید صندلی اداری با چرخ مناسب است. منظور از مناسب بودن تنها باکیفیت بودن چرخ‌ها نیست؛ بلکه چرخ صندلی شما باید با سطحی که قرار است روی آن بغلتد سازگاری داشته باشد.

برای مثال، چرخ‌های دارای روکش ژله‌ای برای استفاده روی فرش انتخاب مناسبی نیستند. این چرخ‌ها برای به‌کارگیری روی سطوح سخت و البته صاف مثل کاشی و سرامیک طراحی شده‌اند. در این حالت، روکش ژله‌ای حرکت روان و بی‌سروصدا را برای صندلی به همراه خواهد داشت.

این مطلب می تواند برای شما مفید باشد

اهمیت انتخاب صندلی اداری ارگونومیک برای محل کار

راه چاره یا درمان چیست؟

اصولا چرخ صندلی چرخدار از پلاستیک فشرده و فلز ساخته می‌شود. خرابی چرخ صندلی یا در اثر پیچش مو بین درزهای چرخ یا شکستگی آن است. در مورد اول با کمی حوصله می‌توانید چرخ را از شر پرز و موهای مزاحم خلاص کنید؛ اما در مورد دوم معمولا چاره‌ای جز تعویض چرخ نخواهید داشت.

چنان‌چه چرخ صندلی شما به دلیل شکستگی بر اثر فشار بیش از حد یا ضربه و… خراب شده است، باید فکر تهیه‌ی چرخ جایگزین باشید. برای خرید چرخ جایگزین توجه به چند نکته حائز اهمیت است.

چرخ پینی و چرخ پیچی

چرخ صندلی اداری معمولا با دو راهکار به پنج پر بالای آن متصل است. در واقع این موضوع بستگی مستقیم به نوع پنج‌پر دارد و در واقع در انتخاب نوع اتصال چرخ باید تابع پنج‌پر باشید. پنج‌پرها یا پین می‌خورند یا پیچ. بر همین اساس چرخ شکسته‌ی شما یا از نوع پینی است یا پیچی. بنابراین، دقت کنید چرخ جایگزین را نیز از همان نوع انتخاب کنید.

 

در مواردی که چرخ پینی است، باید در جداسازی چرخ معیوب و جازدن چرخ جدید کمی بیشتر انرژی مصرف کنید. معمولا با وارونه کردن صندلی و کمی تلاش چرخ از جای خود خارج می‌شود. پس از این کار می‌توانید چرخ جایگزین را روی حفره‌ی پنج‌پر قرار داده و با چکش محکم کنید. البته الزامی برای استفاده از چکش در این مرحله نیست و معمولا با برگرداندن صندلی و نشستن روی آن، چرخ در جای خود محکم می‌شود.

در مورد صندلی‌هایی که چرخ آن‌ها پیچی است کار کمی متفاوت است. در قسمت فوقانی چرخ این صندلی‌ها به جای میله‌ی پین‌دار میله‌ای رزوه دار وجود دارند که به پنج‌پر پیچ می‌شود. وجود یک مهره‌ی سرخود در پایین میله‌ی رزوه‌دار به شما در بستن چرخ کمک می‌کند. کافی است یک آچار ۱۳ در اختیار داشته باشد. با استفاده از این آچار می‌توانید چرخ خراب را خارج کرده و چرخ جایگزین را ببیندید.

به ابعاد چرخ دقت کنید!

باید دقت داشته باشید که نکته‌ای که در بالا به آن اشاره شد یک نسخه‌ی واحد برای کلیه‌ی صندلی‌های چرح‌دار نیست. این یعنی ممکن است صندلی شما چرخ کوچک‌تر یا بزرگتری داشته باشد. بنابراین، از مواردی که باید هنگام خرید چرخ جایگزین به آن دقت کنید، ابعاد چرخ است.

در صورتی که حضوری خرید می‌کنید، بهترین کار به همراه داشتن چرخ معیوب و خرید نمونه‌ی مشابه آن است. در صورت خرید اینترنتی نیز حتما به ابعاد چرخ دقت کنید. همچنین، به تبع آن ممکن است مثلا به آچار ۱۲ نیاز داشته باشید. اما معمولا صندلی‌های کارمندی رایج معروف به صندلی کامپیوتر با آچار ۱۳ باز و بسته می‌شوند.

نکته‌ی قابل ذکر دیگر این است که گاهی قطر چرخ‌های موجود در بازار دقیقا برابر با قطر چرخ صندلی شما نیست. در چنین مواردی بهتر است به شرکت سازنده صندلی مراجعه کنید تا شرکت حتی الامکان قطعه‌ی مورد نظر شما را تأمین کند. در غیراینصورت، ممکن است مجبور شوید هر پنج چرخ را تعویض کنید تا استحکام صندلی به مشکل نخورده و به اصطلاح صندلی دچار لقی نشود.

در پایان باید گفت خرابی چرخ صندلی اداری به عنوان یک رکن اساسی در صندلی چرخدار تا حد زیادی تجربه‌ی کاربری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه شکستن‌های ناگهانی چرخ می‌تواند به سرنگونی کاربر و آسیب‌دیدگی‌ها جدی منجر شود. بنابراین، اگر احساس می‌کنید، چرخ صندلی شما دچار خرابی است، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.